torsdag 30 juni 2011

Virkad nyckelring

Den senaste tiden har jag virkat ett gäng kakor och bakelser - bara gamla "recept" och inget nytt att blogga om... I går skickade jag iväg allihop för att hänga med ett gäng coola näverkorgar. Näversakerna ska på korgstämma i Järvsö och mina bakverk ska mest ligga och se snygga ut. Jag hoppas på att få lite bilder när korgstämman väl är igång.
Om det är någon som har vägarna förbi Stenegården i Järvsö nästa vecka så är korgstämman väl värd ett besök!
En liten ny sak har jag också gjort. Jag var trött på att alltid rota runt i handväskan efter nycklarna så det blev en nyckelring.

Modellen fungerar likadant som sådana där nyckelringar i läder med en tryckknapp framtill, rosen håller kvar stjälken/ snöret så att nycklarna stannar inuti fordralet.
Vill du ha en egen nyckelring kan du kontakta mig eller göra så här:

Virkad nyckelring

Det här behövs:
lite garn till fordralet
ännu mindre rosfärgat garn
minst grönt garn
en nyckelring av metall
en litet tråd att hålla reda på varven med

Gör så här:
Börja med att göra en magisk ring av fordralgarnet.
Varv 1: 6 fm om ringen
Lämna ett litet hål i mitten av ringen så att stjälken går att dra igenom!
Varv 2: (2 fm i en mb) 6 ggr  (12)
Varv 3: (1 fm , 2 fm i en mb) 6 ggr  (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (24)
Varv 5: (11 fm, 2 fm i en mb) 2 ggr  (26)
Varv 6: (12 fm, 2 fm i en mb) 2 ggr  (28)
Varv 7: (13 fm, 2 fm i en mb) 2 ggr  (30)
Varv 8-32: fm varvet runt
Avsluta snyggt, klipp av och fäst trådarna.  

Virka en liten ros, ungefär som den här, och sy fast den på fordralet.

Knyt fast den gröna tråden på nyckelringen. Virka lm tills stjälken är ca 11-12 cm lång.
Trä stjälken genom hålet i fordralet med nyckelringen på insidan.
Gör ett blad som avslutning så här: 6 lm, 1 sm i andra m från nålen, 1 fm, 1 hst, 1 fm, 1 sm.
Klipp av och fäst trådarna.
Gör ett likadant blad ca 5 cm upp på stjälken. Fäst de trådarna också, sätt fast dina nycklar på ringen och så var det klart!

8 kommentarer:

  1. Så smart nyckelgömma och mycket lättare att hitta i väskan. Tack för beskrivningen, en sådan ska jag göra till mina nycklar.

    SvaraRadera
  2. Så fin. Gjorde en piggelin innan ikväll och hade jag inte minskat ner till så hade de nästan varit en nyckelring =)

    Ha de gott

    SvaraRadera
  3. Jättesöt och praktisk !!
    Tack söta för mönstret !
    Kram ...........Ingrid

    SvaraRadera
  4. Åh, den var ju jättefin! En sån kanske man borde göra... letar alltid efter nycklarna som en galning i väskan! Roligt att du delar med dig :)

    ha det bra!

    SvaraRadera
  5. så fiffigt den blev ju jätte fin

    SvaraRadera
  6. Hörde talas om dej och dina fina virkade sake,så nu är jag här.Vilken härlig blogg du har,och mycket matnyttigt hittade jag ojojoj....har lagt in mej som följare.Jag kommer garanterat tillbaka.Kram.

    SvaraRadera
  7. vad fiin! Tack för tipsen och dina ideer!
    H/ Carro

    SvaraRadera
  8. Hur lång å bred är din nyckel-gömma?
    Otroligt söt
    Tack för mönstret

    SvaraRadera