torsdag 7 april 2011

Virkat påskbak med förhinder...

När jag gick på mellanstadiet cirkulerade det ett rykte på skolan att en av lärarna hade upptäckt en död kyckling i sitt frukostägg. Ganska makabert, men väldigt roligt att tänka på när man är elva...
Jag kom att tänka på den historien när jag öppnade ett äggpaket, men tänkte ut ett lyckligare slut på skrönan:
Visst hade man blivit överraskad om det hade hänt i verkligheten? Jag vet bara att min familj har skrattat gott åt den här skapelsen...
Vill du ha en egen äggkartong med virkat innehåll kan du kontakta mig eller göra så här:

Virkat påskbak med förhinder

Det här behöver du:
äggfärgat garn
gult garn
en gnutta orange garn till näbb
lite mörkblått eller svart garn till ögon
sytråd + nål
vadd att stoppa med
en tom äggkartong

Ägg
Använd äggfärgat garn.
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: 2 fm i varje mb  (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (30)
Varv 6: (4 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (36)
Varv 7: (5 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (42)
Varv 8-11: 1 fm i varje mb
Varv 12: (5 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (36)
Varv 13: 1 fm i varje mb
Varv 14: (4 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (30)
Varv 15: 1 fm i varje mb
Varv 16: (3 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (24)
Varv 17: 1 fm i varje mb
Varv 18: (2 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (18)
Varv 19: 1 fm i varje mb

Här kan det vara lagom att stoppa ägget. Stoppa ganska hårt så att det går att forma när det är färdigvirkat.

Varv 20: (1 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (12)
Varv 21: 1 fm i varje mb
Varv 22: (2 fm tills) 6 ggr  (6)
Varv 23: (2 fm tills) 3 ggr  (3)

Klipp av tråden, dra den ett varv genom de tre fm och fäst sedan.

Kläckt ägg

Underdel:
Följ äggmönstret från varv 1-15. Avsluta med 1 sm och virka sedan en kant så här:
(3 lm, 1 fm i lm längst från nålen. Hoppa över en mb och fäst udden i äggskalet med en fm i främre mb)
Fortsätt så varvet runt.
Klipp av tråden och fäst.

Överdel
Använd äggfärgat garn.
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: 1 fm i varje mb
Varv 3: (2 fm i varje mb) 6 ggr  (12)
Varv 4-5: 1 fm i varje mb
Avsluta med 1 sm och likadan kant som på underdelen.

Kyckling:
Använd det gula garnet.
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: 2 fm i varje mb  (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (30)
Varv 6-9: 1 fm i varje mb
Klipp av tråden och fäst.

Virka nu en vinge på var sida så här:
Plocka upp garnet i den främre mb.
Virka 5 lm, 1 sm i andra lm från nålen, 1 hst, 2 st.
Hoppa över 1 mb och fäst vingen med 1 sm.
Klipp av, fäst tråden och gör en vinge på andra sidan också.

Sy fast äggöverdelen lite käckt på svaj och brodera ögon på kycklingen.
Stoppa underdel och kyckling och sy ihop dem.

Jag virkade en näbbdel i kycklingens kant och en i äggunderdelens så här:
Plocka upp orange garn i en mb mitt fram.
Virka 4 lm, 1 sm i lm längst från nålen. Fäst näbbdelen i mb bredvid.

Forma till äggen och kycklingen och lägg dem i äggkartongen. Lycka till!

6 kommentarer:

  1. Nämen så gulligt! Fint påskpynt!

    SvaraRadera
  2. Hihi.. ha hört samma historia! Älskar ägg, får virka mig att paket. Undrar vad du använder för garn, märke, när du virkar.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer! Jag blir så glad när mina saker blir omtyckta!
    @Linda: Jag använder i första hand restgarner, men när de tar slut brukar jag köpa Tilda från Svarta Fåret. Lite tråkigt att det är blandat med acryl, men det finns så många nyanser att välja mellan!

    SvaraRadera
  4. Hej jag är en 11 årig tjej jag älskar att virka jag förstår iinte vad mb menas i detta mönstret tacksam för svar // Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin! Mb är en förkortning för maskbåge, där man sticker ner virknålen och som ser ut ungefär som en fläta. När jag skrivit främre eller bakre mb sticker du bara ner virknålen i ena delen av "flätan". Lycka till med virkningen, hör gärna av dig igen om du undrar över något! //Anna

      Radera