måndag 21 mars 2011

Virkad prinsesstårta

Jag fick en härlig fråga härom dagen:
-Kan inte du virka en prinsesstårta åt mig?
-Så klart jag kan, sa jag och satte igång. Och sedan fortsatte jag. Ganska länge...
Tårtan är 16 cm i diameter och jätterolig att göra, men det går åt rätt så många timmar. En prinsesstårta är väl inte det första man ska ge sig på att virka om man är ovan. Den är gjord på precis samma sätt som prinsessbakelsen, men det är ju så många fler varv och maskor!
Jag blev väldigt nöjd med slutresultatet, tårtan blev jättecharmig tycker jag:
Om du vill ha en egen, virkad prinsesstårta kan du antingen kontakta mig eller göra så här:

Virkad prinsesstårta:
Det här behöver du:
ca 1½ nystan marsipanfärgat garn
ca ½ nystan vitt garn
rosenfärgade restgarner (jag använde tre olika nyanser)
rejält med vadd att stoppa med
sytråd + nål
en bit tunn kartong, t ex tårtkartong
virknål
Tårtan och bottenplattan virkas i spiral, så det är bra att ha en märktråd att hålla reda på varven med.

Tårtan
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: 2 fm i varje mb 6 ggr  (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (30)
Varv 6: (4 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (36)
Varv 7: (5 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (42)
Varv 8: (6 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (48)
Varv 9: (7 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (54)
Varv 10: (8 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (60)

Vet ni, nu tror jag att alla har förstått hur det går till att virka en rund platta! Fortsätt på samma sätt och virka en fm mer mellan ökningarna för varje varv. Man ska fortsätta länge, ända tills man kommer till varv 30! Då är varvet 180 m långt. Sedan gör man så här:
Varv 31-36: 1 fm i varje mb varvet runt
Varv 37: (28 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (174)
Varv 38-43: 1 fm i varje mb varvet runt
Varv 44: (27 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (168)
Varv 45-50: 1 fm i varje mb varvet runt
Klipp av och fäst trådarna.

Tårtpappret:
Gör en rund platta på samma sätt som till tårtan, men sluta med en sm efter 28 varv. Då är varvet 168 m långt.
Klipp till en kartongbit med bottenplattan som mall.
Vänd arbetet så att du har baksidan mot dig och virka nu en spetskant:

Spetskant:
Varv 1: Virka endast i de bakre mb:
            (1 fm, 5 lm, hoppa över 2 mb) varvet runt
            Avsluta varvet med 1 sm.
Varv 2:* (1 fm, 3 lm, 1fm i första lm, 1 fm i varje luftmaskebåge, 1 sm mellan bågarna)*
           Upprepa från *-* varvet runt.
Klipp av och fäst trådarna.

Rosorna
Gör 18 lm.
Varv 1: *(hoppa över 2 lm, 1 fm)* 6 ggr
Nu har du fått 6 st små ringar på rad att virka kronblad i.
Blad 1: 1 lm, 1 fm, 1 hst, 2 st, 1 hst, 1 fm, 1 sm
Blad 2: 6 st, 1 sm
Blad 3: 7 st, 1 sm
Blad 4: 8 st, 1 sm
Blad 5: 9 st, 1 sm
Blad 6: 9 st, 1 sm
Klipp av garnet men se till att du har en ordentlig tråd kvar. Rulla ihop rosen och sy ihop den med några stygn. Sy fast den på tårtan.
Jag gjorde tre rosor i olika nyanser.

Blad:
Lägg upp 13 lm.
Virka 1 sm, 2 fm, 2 hst, 2 st, 2 hst, 2 fm, 1 sm.
Vänd och virka likadant på andra sidan fm-raden. Avsluta med 1 lm.
Jag gjorde tre blad och sydde fast dem vid rosorna.

Stoppa tårtan med vadd och börja sy fast tårtpappret med små fina stygn. Efter ungefär halva varvet är det bra att kolla ifall man behöver stoppa i mer vadd och också att skjuta in kartongbiten mellan vadden och tårtpappret.
Sy ihop den delen om återstår och känn dig stolt över din tårta!
Fortsätt sy

2 kommentarer:

  1. men ohhhhhh tack! nu har jag hittat detta mönster som jag letat efter för jag vill virka var sin tårta till mina barnbarn...så glad jag blir....

    SvaraRadera
  2. Tack för mönstret har letat efter ett mönster sedan jag såg en virkad tårta på öppna förskolan.

    SvaraRadera