tisdag 15 mars 2011

Virkat påskgodis

Jag var i mataffären och såg att de hade skyltat med påskägg nu. Genast kom jag att tänka på de där dragéäggen som var obligatoriska i mina påskägg när jag var liten. De där med vitt, segt innehåll, de är ju klassiska!
 Då för tiden hade de starkare färger och smakade så mycket godare än de bleka kopiorna som finns idag. Antingen har smaklökarna minnesproblem eller så innehöll de färg- och smakämnen som kanske inte var helt nyttiga...
I vilken fall som helst, här kommer en virkad variant, med lika klara färger som förr!
Så här gjorde jag:

Virkat påskgodis
Det här behöver du:
godisfärgat garn
virknål
vadd att stoppa med
nål att fästa tråden med
Äggen virkas i en spiral, så en märktråd för att hålla reda på varven är bra att ha.

Gör så här:
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: (2 fm i 1 mb) 6 ggr  (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i 1 mb) 6 ggr  (18)
Varv 4-6: 1 fm i varje mb
Varv 7: (1 fm, 2 fm tills) 6 ggr  (12)
Varv 8: 1 fm i varje mb

Stoppa ägget ganska hårt med vadd.

Varv 9: (2 fm tills) 6 ggr  (6)
Varv 10: (2 fm tills) 3 ggr  (3)

Klipp av tråden, sy ev igen det lilla hålet och fäst tråden. Rulla äggen mellan handflatorna för att ge det rätt form.
Med några pärlor på och en tråd i toppen blir äggen jättefina i påskriset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar