onsdag 23 mars 2011

Virkade tefat

Sonen bad mig virka såna där läskiga tefatsgodisar, de där som först smakar papper och sedan exploderar surt i munnen...
Dels brukar han vara måttligt intresserad av mitt pysslande, dels hade han 39 graders feber vid tillfället. Alltså gjorde jag några stycken så snabbt jag kunde! Så här blev de:
Vill du ha egna tefat kan du antingen kontakta mig eller göra så här:

Virkade godistefat

Det här behövs:
godisfärgat garn
virknål
lite vadd att stoppa med
sytråd + nål

Gör så här:
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: (2 fm i varje mb) 6 ggr  (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i en mb) 6ggr  (30)
Varv 6: en fm i varje mb, 1 sm
Varv 7: 1 lm, *(2 hst i en mb, 1 hst)*
            Upprepa från *-* varvet runt. Avsluta med 1 sm.
Klipp av och fäst trådarna.
Gör en del till men sluta efter varv 6.
Rulla vadd till en kula sy ihop de två virkade delarna med vadden mellan.
Lycka till!   

1 kommentar:

  1. Hej! Snubblade in här från Google. Vilken tur, för du virkar ju jättefina bakverk! Blir följare av din blogg så jag hittar hit igen. Välkommen in till mig!

    SvaraRadera