torsdag 10 mars 2011

Virkade muffins

Jag har sett flera fina bilder på virkade muffins och blev så klart sugen på att göra en egen variant. Min personliga favorit när det gäller ätbara dito är sådana som är smaksatta med frukt och bär, alltså blev det några sådana.
Vill du ha egna muffins kan du antingen kontakta mig eller göra så här:

Virkade muffins
Det här behöver du:
choklad- eller kakfärgat garn
glasyrfärgat garn
en liten stump bärfärgat garn
en ännu mindre stump grönt garn till blad eller jordgubbsfnas
virknål
vadd att stoppa med
sytråd och nål

Botten
Använd choklad- eller kakfärgat garn.
Börja med att göra en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen, 1 sm
Varv 2: 1 lm, (2 fm i varje mb) 6 ggr, 1 sm  (12)
Varv 3: 1 lm, (1 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr, 1 sm  (18)
Varv 4: 1 lm, (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr, 1 sm  (24)
Varv 5: 1 lm, (3 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr, 1 sm  (30)
Varv 6: virka i de bakre mb
            1 lm, (3 fm, 2 fm tills) 6 ggr, 1 sm  (24)
Varv 7: 1 lm, (3 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr, 1 sm  (30)
Varv 8: 1 lm, (4 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr, 1 sm  (36)
Varv 9-12: 1 lm, 1 fm i varje mb varvet runt, 1 sm
Klipp av och fäst tråden.    

Överdel
Använd glasyrfärgat garn. Jag virkade överdelen i en spiral, så en tråd för att markera början och slutet på varven är bra att ha.

Gör en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: (2 fm i varje mb) 6 ggr  (12)
Varv 3: (1 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (18)
Varv 4: (2 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (24)
Varv 5: (3 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (30)
Varv 6: (4 fm, 2 fm i en mb) 6 ggr  (36)
Varv 7-10: 1 fm i varje mb

Virka en kant runt överdelen i de främre mb:
(4 fm i en mb, 2 sm) varvet runt.
Klipp av och fäst tråden.

Nu är det dags att dekorera kakan!
Jordgubben hittade jag här. Jag tror att jag följde mönstret någorlunda i alla fall!

Blåbäret och körsbären gjorde jag på samma sätt:
Gör en magisk ring.
Varv 1: 6 fm om ringen
Varv 2: (2 fm i en mb) 6 ggr  (12)
Peta i en liten gnutta vadd.
Klipp av tråden, näst ihop det lilla hålet och sy fast bäret.
Körsbären fick skaft som jag virkade med sm direkt på överdelen.

Blåbärsblad
Gör 7 lm.
Stick ner i andra m från nålen:
1 sm, 1 fm, 2 hst, 1 fm, 1 sm
Klipp av tråden och sy fast bladet vid blåbäret.

Stoppa delarna med vadd och sy ihop dem. Var noga med att inte stoppa underdelen för hårt, då blir den bullig och muffinsen vill inte stå stadigt.
Lycka till!

13 kommentarer:

  1. Å äntligen, vad jag letat efter något bra mönster på cupcakes. Tack så hemskt mycket för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har gjort en av dina muffins! Tack så mycket för mönstret, men jag undrar. Varför blir hela botten sne för mig? Jag har klippt en liten platt och lagt i botten så den står stadigt, men hela botten är sne ändå. Har aldrig virkat med sm som avslut och lm som start, kan jag göra något fel där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sak händer för mig, jag ska nog göra som du och försöka göra den lite plattare på så sätt.

      Radera
  3. Tack för mönstret som du laggt ut, de kom till pass så här i jul tider då jag skall göra litet skoj paket till min dotter som älskar cupcakes..

    SvaraRadera
  4. hejsan. jeg kommer fra danmark og har brug for lidt hjælp. Hvad betyder frokortelsen ggr. ? evt. oversat til engelsk. med venlig hilsen.

    SvaraRadera
  5. ggr betyder ganger

    SvaraRadera
  6. I love this pattern, thank you!
    Greetings, Daphne

    SvaraRadera
  7. Hej, hittar inte mönstret till jordgubben på muffinsen. Kommer till en sida som handlar om hälsa. Kan du mönstret?

    SvaraRadera
  8. Has anyone translated this pattern in English... I love the pattern. S

    SvaraRadera
  9. Vad fina dom blir. Tack för mönstret.

    SvaraRadera
  10. Hej å tack för att du delar så bra mönster på små kakor.
    Nämner din hemsida på mitt Insta konto när jag lägger ut bakverken som jag gör via dem ����
    Blir perfekta julklappar ⛄

    SvaraRadera
  11. Hej. Underbara mönster på kakor 🙂. Men jag hittade inte sidan med mönstret på jordgubben. Har du det möjligen tillgängligt? Hälsn Anita

    SvaraRadera
  12. Tack för toppen mönster ! Såå fina ❤

    SvaraRadera