torsdag 3 mars 2011

Virkade dammsugare

Som av en händelse sammanföll ett samtal om användningsområden för virkade blommor och en sedd bild i en tidning föreställande virkade bakelser med upphittandet av en unikabox fylld med restgarner i bomull...
Jag blev helt enkelt enormt sugen på att göra egna kakor!
Eftersom jag inte hade virkat sedan jag var liten och satt i soffan hemma hos mormor och gjorde grytlappar var jag minst sagt ringrostig. Att följa mönster var inte riktigt att tänka på men sonen blev i alla fall imponerad av att jag "freestylade" som han så elokvent uttryckte det.
Det första jag gav mig på var dammsugare, det kändes som en enkel form att börja med. Det här blev resultatet:
Vill du ha egna dammsugare? Kontakta mig eller gör så här:

Virkad dammsugare

Det här behöver du:
Chokladfärgat garn
Marsipanfärgat garn
en virknål i passande grovlek
lite vadd
Jag använde virknål nr 3 och ett garn som är 150 m på 50 g.

Börja med det bruna garnet.
Gör en magisk ring.
Varv 1:  6 fm i ringen, 1 sm
Varv 2: 1 lm, 2 fm i varje mb, 1 sm  (12 m)
Varv 3: 1 lm,*(1 fm, 2 fm i en mb)* 6 ggr, 1 sm  (18 m)
Varv 4: 1 lm, *(2 fm, 2 fm i en mb)* 6 ggr, 1 sm  (24 m)
Varv 5: 1 lm, 1 fm i varje bakre mb1 sm
Varv 6-8: 1 lm, 1 fm i varje mb, 1 sm
Byt till marsipanfärgat garn.
Varv 9-20: 1 lm, 1 fm i varje mb, 1 sm
Byt tillbaka till det bruna garnet.
Varv 21-24: 1 lm, 1 fm i varje mb, 1 sm
Varv 25:       virka endast i de bakre mb:
                    1 lm, *(2 fm, 2 fm tills)* 6 ggr, 1 sm  (18 m)
Varv 26:       1 lm, *(1 fm, 2 fm tills)* 6 ggr, 1 sm  (12 m)
Här kan det vara lagom att stoppa dammsugaren med vadd. Stoppa inte för hårt, då blir det ingen fin form på din kaka!
Varv 27:      1 lm, 2 fm tills  (6 m) 
Klipp av tråden, se till så att det inte är något hål vid  avslutningen och fäst tråden.
Så var det klart!                           

7 kommentarer:

  1. Eftersom jag gillar dammsugare så ska jag virka ett antal sådana :)

    SvaraRadera
  2. Åh gud så fina små kakor du virkat. Jag blir både kaksugen och virksugen. Nu måste jag verkligen lära mig att virka.
    //Madde

    PS:tack för en trevlig inspirationsblogg.

    SvaraRadera
  3. Super fina, mina blev inte alls lika bra:)

    SvaraRadera
  4. Barnbarnen blev jätteglada. Trevliga och enkla mönster för farmot att göra.

    SvaraRadera
  5. Så fina bakverk,,, ska virka dom och ge dom till mitt barnbarn så vi kan ha kafferep... 🥰 tack för att du delar med dig... bra i corona tid. 🥯🎂

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Jag vill jättegärna kunna skapa sådana fina dammsugare som ovan, men undrar hur du får till det så att sidorna blir platta?

    Tusen tack för svar

    SvaraRadera
  7. Superfina
    Oj så mycket jag vill virka till mina små barnbarn

    SvaraRadera